11. 5. 13
Delavnica sestavljanja makete iz PU smole (resin)
15:39 | Avtor
silvopst |
Urejanje objav
Tokrat
vam bom pokazal kratko delavnico, kako se sestavljajo makete iz PU smole (angl.
resin). Korak po koraku. Nekaj tehnik je drugačnih kot pri maketah narejenih iz
PS plastike in to predvsem tistih v začetni fazi – pri sestavljanju. Pri
barvanju in zaključnih delih pa ni veliko razlik. Prikazal bom tudi nekaj
osnovnega orodja, kakšen trik in opozoril na nevarnosti pri delu. Tudi barvanje
bo pestro z mešanico lakov in akrilov.
Izbral
sem odlično maketo češkega proizvajalca CMR, ki slovi kot eden najboljših. Zato
se zna zgoditi, da bo problemov manj, kot bi jih imel s kakšno drugim
proizvajalcem. Mirno lahko rečem, da sem izbral idealno maketo. Do sedaj sem
sestavil kar precej tovrstnih maket. Da ne govorim o vseh teh silnih smolnatih
dodatkih, ki jih uporabljam pri klasičnih plastičnih maketah.Še na nekaj naj opozorim. To je moj način dela in zavedam se, da ni idealen. Tudi jaz se vseskozi učim in dopolnjujem. Z vsako novo maketo vem več,…
Upam, da bo po tej delavnici manj strahu pred maketami iz smole.
1.
Torej. Začel bom iz osnove: Supermarine Spitfire LF Mk. IXe, CMR #168, 1:72, ex
CAF, operacija Velveta 2, Yugoslavia, Titograd 1948.
Operacija
Velveta je bilo kodno ime Izraelcev za prelet na Češkem kupljenih rabljenih
Spitov in to preko takratne Jugoslavije do njihove domovine. Titova oblast je
zahtevala, da se za ta čas prebarvajo z našimi oznakami. Jugoslavija je sicer podpirala
UN embargo proti Izraelu. Po drugi strani pa je temu istemu Izraelu omogočala
nakup orožja. Kakšna dvoličnost. Denar je pač sveta vladar.
2.
Pravo orodje za odstranjevanje uporabnih delov smole od odlitka je vsekakor JLC
žagica. Skalpel ni preveč uporaben, ker hitro zareže v mehak material.
3.
Pri obdelavi smole (posebno pri brušenju) vsekakor priporočam, da se uporablja
maska za prah, kajti ta je škodljiv za zdravje. Mislim, da maketarji na splošno
premalo pozornosti posvečamo svoji varnosti in zdravju.
4.
Začel bom s pranjem/čiščenjem smole in fotojedkanih delov (plehcev). To je
obvezno opravilo, če ne želite imeti kasneje probleme z oprijemom lepila. Priporočam
tudi rahlo brušenje z brusnim papirjem granulacije vsaj 1200 ali več. Za pranje
smole uporabljam medicinski alkohol in nitro razredčilo za plehce. Pozor, če so
slednji pobarvani, morate biti zelo pazljivi, da ne zbrišete barve, zato
razmastite le nepobarvane dele. Priporočam
seveda čopič, ki ne pušča dlak.
5.
No, tudi pri proizvajalcu CMR brez zračnih mehurčkov, ki nastanejo pri vlivanju
smole, na žalost ne gre. Ni jih veliko, a so moteči in na vidnih mestih
(označeni s puščico). V luknjice bom zalil sekundno lepilo in ko se bo ta posušil,
bom enostavno pobrusil.
6.
Za delo s fotojedkanimi deli priporočam posebno orodje za krivljenje. Sam
uporabljam Etch Mate, s katerim lahko krivim različne oblike. Vsebuje tudi
britvico za krivljenje.
7.
Interior zelena za notranjost kabine. Še enkrat. Pred barvanjem sem vse dele
temeljito opral z alkoholom, da se barva kasneje ne bi luščila. Sledi lepljenje
majhnih delcev, nato plast glanzerja in na koncu še malce staranja.
8.
Notranjost kabine je gotova. Malce sem jo izboljšal z drobnimi žičkami. Kaj
veliko pa se tako ali tako ne bo videlo, ko bo maketa narejena.
9.
Pri spajanju trupa je zazijala velika špranja. To je kar pravilo za vse makete
iz smole. Žal se temu ni mogoče izogniti. Kar precej lepila bo šlo, da jo bom
zalil.
10.
Za lepljenje in prav tako kitanje uporabljam izključno sekundno lepilo (CA
lepilo). Ta ima kar nekaj prednosti, ker hitro suši in se odlično brusi ko je
posušen. Za lepljenje pa tako ali tako niso uporabna lepila za PS plastiko, ker
ta ne topijo smole.
11.
Takšni manjkajoči deli so skoraj pravilo pri maketah iz smole (tako kot zračni
mehurčki). Vstavil sem na novo narejen manjkajoči del in vse skupaj zalil s
sekundnim lepilo.
12.
Kot sem že omenil, se CA lepilo odlično brusi in je suh trši kot smola. Na
trupu se skoraj ne vidi, kje je bilo zlepljeno. Ko bo maketa pobarvana, pa
sploh ne.
13.
Navigacijske lučke bom naredil iz barvne PU smole, ki mi ostala od ulitkov lučk
iz seta CMK #7031.
14.
Najprej odrežem konec krila in s sekundnim lepilom nalepim košček barvne smole.
15.
Ko se lepilo posuši, obrežem in pobrusim na želeno obliko. Če želim boljši
sijaj, namažem lučke s tanko plastjo CA lepila ali pa jih na koncu barvanja
nekajkrat operem z Glanzerjem.
16.
Tako. Lepljenje in brušenje trupa in kril je gotovo. Sedaj sledi graviranje
linij, ki so se izgubile pri zadnjem postopku. Naredim tudi nove gravure, če je
to potrebno. Idealno orodje za kaj takega je gravurna igla (proizvajalec
Squadron iz ZDA). Za daljše ravne linije tudi JLC žagica. Notranjost kabine sem
preventivno zaščitil pred prahom in ostalimi smetmi.
17. Za rezanje vakuumiranih prozornih pokrovov
kabin so zelo uporabne majhne škarjice. Na srečo proizvajalec makete v svojem
pakiranju nudi dve enaki, tako da si lahko privoščim kakšen kiks. Pravzaprav
bom rabil kar obe: iz ene bom vzel sprednji in zadnji del, pri drugi pa
osrednji del, da bo lahko odprt.
18.
Dvoje lepil za fiksiranje vakumiranih prozornih delov kabin:
-
Levo je tako imenovano »belo lepilo« ali lepilo za les. Proizvajalcev je
veliko. Njegova prednost pa ta, da ne pušča sledov in ko se posuši, je povsem
prozoren. Primeren je tudi za lepljenje plehcev armaturke na film z
inštrumenti.
-
Desno pa vsem poznano sekundno lepilo. Jaz uporabljam izključno tega, ker sem
mi je do sedaj dokazal za najboljšega. Ni pa primeren za prozorne dele, ki so
zaprti – zaprta kabina, ker pri sušenju nastaja bela megla, ki se oprime na
stekla. Če je to na notranji strani, je to skoraj nemogoče očistiti. Če je na
zunanji, pa seveda to ni noben problem.
19.
Sestavljanje je končano. Na novo sem naredil pokrov goriva, ki ga prej ni bilo.
Prav tako ogledalo, ki sem ga izgubil sploh ne vem kje. Maketo
bom sedaj temeljito opral v alkoholu. Še zadnja popravila pred barvanjem.
20.
Za zaščito »stekel« sem uporabil maskirno tekočino Humbrolov Maskol in to kljub
maskam iz samolepilnega traka, ki jih je CMK priložil k maketi. Maskol z
zobotrebcem nanesem na površine, ki jih hočem zaščititi pred barvanjem. Ta se
hitro posuši in postane skoraj neviden. Čisto na koncu izdelave makete, po
končnem lakiranju, bom s skalpelom zarezal okoli mej maskiranja in ga brez
problema odstranil s pinceto.
21.
Nekaj uporabnih pripomočkov pri barvanju z AB (zračni čopič):
1
– Zaščitna maska za dihala. Nujna je tako za lake kot za akrile. Jaz uporabljam
respirator Chapman & Smith Ltd tip R300. Priporočam redno menjavanje
filtra. Vsako leto je idealno.
2
– Držalo za AB omogoča brezskrbno nalivanje barve,…
3
– Držalo s »krokodilčki« je uporabno za barvanje manjših delov. Včasih vpnem
kar celo maketo.
22.
Še enkrat naj opozorim, da so makete iz smole zelo gladke in je oprijem tako
lakov kot akrilov slab. Da kasneje ne bi prišlo do problemov pri maskiranju s
samolepilnimi trakovi (da mi ne bi odtrgalo barvo,…), vsako maketo naprej
pobarvam s temeljno barvo (primer). Jaz uporabljam Humbrol #1, Mr.Surfacer 1200
ali pa Alclad2 sivi primer (črnega gladkega za Alclad »kovinske« barve). Funkcija
temeljne barve je torej ta, da omogoči dober oprijem končne barve. Pa še na
napake te opozori, ker se v sivini marsikaj vidi, kar je bilo do sedaj prezrto. Obstajajo
tudi temeljne barve, ki imajo funkcijo mikro kita (tekoči kit): Gunze, Alclad2,…
23.
Predsenčenje (angl. pre-shading) s Tamiya mat črno X-1. Pri tej maketi bo sicer
minimalno, skoraj nevidno. Predsenčenje in poudarjanje panelov z akrilnim
prahcem (ali washom) bo tvorilo celoto staranja le teh.
24.
Xtracolor lak Medium Sea Grey spodaj je na svojem mestu. Te barve so v osnovi
gladke, zato je nameščanje nalepk precej lažje in ne potrebujejo veliko
glanzerja. Slaba stran pa daljše sušenje kot običajno (tudi do 24 ur), zato
zadnje čase raje kupujem enake barve v akrilni izvedbi Xtracrylix, ki sušijo
zelo hitro. Pa še z vodo se mešajo.
Sicer
pa priporočam, da se pripravi barve posvetite malo bolj, ker je od barvanja precej
odvisno, kako bo maketa izgledala:
-
Dobro preučite nianse barv. Danes v dobi neta to sploh ne bi smel biti večji
problem. Še vedno pa velikokrat brez dobrih starih knjig ne gre.
-
Barvo je potrebno pred uporabo z AB pripraviti. Skoraj vse tipe bo potrebno
predhodno redčiti. V izogib kasnejšim problemom, priporočam le topila, ki jih
navaja proizvajalec barve.
- Pritisk
na kompresorju naj bo stalen in to ne manjši od 1 bara in ne večji od 2. Jaz
delam vedno z 1,5.
-
Barvajte čimbolj pravokotno na površino barvanja in šoba pištole naj bo okoli
5cm stran.
-
Priporočam več tanjših slojev. Lahko si sledijo eden za drugim, da vmes ne bo
potrebno oprati AB.
-
Čiščenju AB posvetite veliko pozornosti, ker je od tega odvisna življenjska
doba igle, šobe,…. Le dobro očiščen AB bo delal tako kot mora.
-
Za pranje AB je veliko različnih kemikalij in topil. Priporočam takšna, ki ne
razžirajo tesnil ali kako drugače škodijo (tudi zdravju). Jaz uporabljam za
lake »Benzin za čiščenje«. Za akrile pa čistilo za okna – konkretno proizvod celjskega
trgovca, ki za minimalno ceno nudi veliko.
Poseben
problem so Alclad2 »kovinske« barve. Zaenkrat jih čistim z industrijskim
čistilom Tricloretilen.
25.
Manjše dele barvam z AB posebej.
26.
Preventivno sem maskiral kompletno spodnjo stran, da mi pri kasnejšem barvanju
zgoraj po pomoti ne bi kaj ušlo. Uporabljeni Tamiya samolepilni trakovi. Pozor
na desnega (širine 4cm), ki je izredno tanek in zato še bolj uporaben od
ostalih.
27.
Prostoročno narejena kamuflaža zgoraj z Ocean Grey. Zdaj se mora barva
posušiti, da bom lahko maskiral za naslednjo barvo.
28.
Za mehak prehod med kamuflažnimi barvami je zelo primeren UHU Patafix (ali Blue
Tac,…). Naredimo svaljke iz plastelina in jih nalepimo na maketo (glej sliko
št. 29). Večji ko so ti svaljki, večji bo prehod med barvama. UHU Tac ne pušča
sledi na barvi, zato ga brez problema odstranimo.
29.
UHU Patafix je nalepljen na maketi. Pripravljena
je na barvanje.
30.
Da zapolnim in zaščitim že pobarvani del, uporabim Tamiya samolepilne trakove. Na
koncu levega krila sem del kamuflaže maskiral z Humbrol Maskolom. Tudi to je
ena od rešitev. Sam imam raje Tamiyo.
31.
Xtracrylics akril Dark Green je gotov. Sedaj sledi sušenje in seveda popravilo
napak in ročno barvanje detajlov. Priporočam, da večbarvno kamuflažo najprej
začnemo s svetlejšo barvo in končamo z najtemnejšo.
32.
Tako. Zdaj je barvanje gotovo. Prav tako so nalepljeni manjši deli, ki so se
barvali posebej. Zdaj je že vidna gotova oblika makete. Bo kar držalo, da je bil
tale Spitfire med gršimi s temi prirezanimi krili. Vsekakor pa najgrša devetka (Mk.IX).
33.
Plast ali dve Glanzerja (Future ali kaj podobnega) pred nalepkami je skoraj
obvezena. Ta naredi gladko površino, da se te bolje oprimejo podlage. Lahko ga
nanesen z AB ali s čopičem. Pri slednjem je potrebno paziti, da se ne naredijo
kapljice.
34.
Nalepke so na mestu. Pregovorna kvaliteta čeških nalepk se je tukaj dokazala le
delno, zato brez mehčalca ni šlo. Zgoraj
je Microscalov Micro Sol in levo Zgembina »ta huda« za tiste, ki jih prvi ne
zmore.
Stencili
(servisni napisi) so Tally Ho! #S72016 v katerem sta kompleta za dva aviona in
so slabše kvalitete od CMR-ovih kokard. Za zaščito nalepk sem ponovno nanesel nekaj
plasti Glanzerja.
35.
Staranje z akrilnim prahcem se začne s popolnim prekritjem makete z njim. Naj
opozorim, da mora biti površina čimbolj gladka za boljši rezultat. Na mat površini
se prahec slabše odstrani z makete.
Zatem
maketo obrišem z vlažnim papirjem ali krpo, ki ne pušča dlak. Prahec ostane
samo v zarezah. Pri tej moji maketi so te neobičajno globoke. Vsekakor preveč
za merilo. Čisto drugače je pri »short-run« maketah, kjer so večinoma
preplitke.
Na
koncu naredim še sledove iz izpuhov in strojnic/topov (na tej maketi jih ni,
ker je bil v času preleta brez oborožitve). Velikokrat uporabim kar Taniya
smoke X-19 za sledove iz izpuhov in topov. Manjše
dele kot so kolesa, dodatni tanki za gorivo, pokrovi koles, vrata,… staram
posebej in jih kasneje nalepim na maketo.
36.
Mat akrilni lak Xtracrylix je nanešen. Zdaj bo potrebno počakati kakšno urico
ali dve, da se popolnoma posuši. Potem pa sledi finiširanje: odstranitev
Maskola, fiksiranje vratc, pokrova kabine,…
Pozor
na s puščico označeni dodatni tank za gorivo, ki izvira od Messerschmitta 109.
Čehi so jih po vojni izdelovali za svoja letala (Avia S/CS-199, S/CS-92,…).
Izraelci so za prelet do domovine potrebovali ogromno goriva, zato so
odstranili vso oborožitev na račun teže goriva.
37.
Tako. Maketa je končana. V dobrem tednu od začetka do konca. Nekaj sem pridobil
s tem, ker so bila krila v enem kosu. Nekaj na račun CA lepila. Nekaj tudi
zaradi hitro sušečih akrilov.
38.
Na pravi podlagi zaživijo maskirne barve.
39.
In še na roki.
Naj ponovim. To je moj način sestavljanja in sploh ni nujno, da je
najboljši. Ta delavnica je bila narejena že pred leti in bi danes marsikaj
naredil drugače, mogoče celo bolje. Tudi jaz se iz makete v maketo učim,
dopolnjujem in spreminjam tehnike. Sicer pa je CMR-ov spitfire eden boljših v
1:72 merilu. Smola (resin) ima sicer svoje muhe, a v tem primeru je vreden vloženega
denarja. Cena je res visoka, a morate upoštevati, da je to maloserijska maketa.
Poleg tega pa je v škatli delov za skoraj še eno devetko (razen trupa).
Naročite se na:
Objavi komentarje (Atom)
SVM TEKMA
1. in 2. 6. 2013
SVM povezave
Arhiv
Člani
Spletni dnevniki
-
-
-
-
-
Hurricane Mk.I; Finnish Air ForcePred 1 mesecem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I'M BACKPred 10 leti
-
-
The x-factor...Pred 11 leti
-
-
-
-
Tiger WerkbundPred 11 leti
-
-
-
( another ) T 55, a rusty experiencePred 12 leti
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Oznake
- 1:24 (1)
- 1/10 (1)
- 1/12 (4)
- 1/144 (10)
- 1/144 C-47 "dakota squadron" Izrael (1)
- 1/16 (2)
- 1/18 (2)
- 1/24 (13)
- 1/25 (2)
- 1/32 (6)
- 1/35 (31)
- 1/48 (24)
- 1/72 (188)
- 1/72 Special Hobby (1)
- 1/8 (1)
- 1981 (1)
- 206freak (1)
- 3D Blitz Models (1)
- Academy (5)
- ACE (1)
- Aeroplast (1)
- Airfix (10)
- AMK (2)
- AML (1)
- Amodel (1)
- Anže Zorko (7)
- Arma Hobby (1)
- Art Model (1)
- AZ Models (3)
- Azur Frrom (1)
- Balkan models (1)
- Barvna modulacija (1)
- Bilek (1)
- bkorelc (1)
- Cestna vozila (19)
- Civilna in potniška letala (3)
- CMR (1)
- Cyber-Hobby (3)
- članki o dioramah in vinjetah (6)
- članki o maketah (3)
- članki o tehnikah staranja (11)
- diorama (5)
- Dirkalni motocikli (3)
- Dragon (4)
- Dream Model (1)
- Dusting (1)
- Eduard (12)
- Fading z olji (1)
- figure (12)
- Fine molds (4)
- FPW Model (1)
- Fujimi (4)
- G.W.H. (1)
- Gašper Podbregar (22)
- GregaX (3)
- grofo (11)
- Hasegawa (22)
- Helikopterji (11)
- Hobby 2000 (1)
- HobbyBoss (10)
- Hobbycraft Canada (3)
- Hs 129 (1)
- ICM (2)
- Italeri (9)
- Jeti (131)
- Kinetic (1)
- KP (1)
- legato (1)
- ltaleri (1)
- marmotte (21)
- Masterbox (1)
- matic176 (8)
- Meng (2)
- MGD Models (1)
- Miniart (2)
- MN Modelar (1)
- Modelsvit (4)
- moderni vojaški oklep in vozila (6)
- MPC (1)
- oklepna vozila WW1 (2)
- Oljni in drugi madeži (2)
- PJ Production (3)
- Planet Hobby (1)
- Planet Models (1)
- Platz (5)
- Predusting (1)
- Propelerska letala (53)
- Prvi (44)
- PZL P.11c Arma Hobby 1/48 (1)
- resin (1)
- Revell (32)
- Rudi Škornik (21)
- RV Aircraft (3)
- Samo Štempihar (15)
- Sci-fi (2)
- Silvo Privšek (165)
- Smer (3)
- Sova-M (2)
- Special Hobby (17)
- star wars (1)
- Suho blato (2)
- svm (6)
- Sweet (2)
- Sword (6)
- Tamiya (30)
- Tarangus (2)
- tekme (16)
- traktor (1)
- Trumpeter (10)
- Vabila na tekmovanja (2)
- Vabila na tekomovanja (2)
- Valom (2)
- vinjeta (17)
- Vlažno in mokro blato (1)
- vozila (3)
- Wolfpack (1)
- WW1 (13)
- ww2 (4)
- WW2 oklep in vozila (19)
- Zvezda (2)
- Zvezda Jak-3 (1)
0 komentarji:
Objavite komentar